A3 Gilău-Nadășelu.
Autostrada care nu va putea fi folosită atunci când va fi gata

fotografii de Adrian Câtu
text de Victor Cozmei
infografic de Cristina Cazacu
 
apasa pe imaginea de mai jos pentru a deschide galeria de fotografii

gliseaza pentru mai multe fotografii

Autostrada A3 Gilău – Nădășelu este pe cât de scurtă, pe atât de spectaculoasă. “Ciotul” de doar 8,7 kilometri ocolește Cluj-Napoca pe la vest și trece – la propriu – prin câteva dealuri, văi și o pădure.

Importanța imediată a “ciotului”? Conectarea A3 dinspre Câmpia Turzii și A10 dinspre Sebeș cu DN 1F spre Zalău și Satu Mare. Tronsonul va avea rolul unei centuri vestice pentru Cluj-Napoca, ușurând tranzitul spre nord al celor care trebuie să treacă prin oraș sau să facă un ocol semnificativ pe alte drumuri naționale.

Viaductul neterminat peste Someș, parte a autostrăzii A3, Gilău-Nădășelu. Octombrie 2016 © Adrian Câtu

A3 Gilău – Nadășelu a făcut parte din cele șase loturi Bechtel pentru care statul român a negociat rezilierea încă din 2011. Nefiind început încă de către compania americană, dar esențial în valorificarea infrastructurii deja construite în zonă, tronsonul a fost licitat în ianuarie 2012 și contractat în aprilie 2013.

Lotul a rămas neatins mai bine de un an pentru că finanțarea proiectului de la bugetul de stat nu a fost asigurată, iar contractul a fost practic suspendat. Abia în iulie 2014 primele buldozere au intrat în șantier.

Contructorul care a câștigat contractul – compania românească UMB – s-a mobilizat exemplar odată ce lucrările au avut undă verde și finanțarea a fost asigurată. 

Octombrie 2016 © Adrian Câtu

Inițial termenul pentru execuție era de 18 luni, adică până la final de 2015, însă lucrările complexe, relieful dificil, bâlbele birocratice și tergiversările autorităților a facut ca acest tronson să fie în lucru și azi. Stadiul lucrărilor pe A3 Gilău -Nădășelu era, în mai 2017, puțin peste 90%.

Pe de altă parte, odată terminat, tronsonul nu va putea fi legat de restul autostrăzii A3 spre Câmpia Turzii, iar traficul nu va putea fi deschis, din cauza unui viaduct lipsă peste Someș, o lucrare făcută pe jumătate de Bechtel. 

Viaductul fusese început de către americani, dar cum contractul s-a blocat și ulterior reziliat, lucrarea a rămas nefinalizată. Imediat după reziliere, tronsonul de autostradă a fost licitat, însă fără viaductul-legătură cu restul A3. Asta pentru că autoritățile încă nu evaluaseră cât și cum s-a construit și au dorit să scoată la licitație finalizarea viaductului la pachet cu terminarea altor lucrări conexe. 

Abia în 2015, autoritățile au lansat licitația pentru finalizarea lucrărilor, inclusiv viaductul peste Someș, însă până la final de an nu s-a mai întâmplat nimic. Șeful CNADNR de atunci, Narcis Neaga, susținea că toate ofertele primite nu erau conforme și că licitația va fi anulată. Așa s-a și întâmplat, după alte luni pierdute în contestații. 

Noua conducere din CNADNR acuza însă în 2016 că licitația a fost ratată pentru că documentația a fost una de slabă calitate și că aceasta va trebui refacută. Apoi au mai trecut alte luni în care nu s-a întâmplat nimic vizibil.

În tot acest timp, lucrările avansau rapid și se contura din ce în ce mai tare posibilitatea ca lucrarea să fie gata, dar lotul să nu poată fi folosit.

În octombrie 2016 a fost relansată licitația pentru viaduct, iar ofertele au fost depuse în luna februarie 2017. 

Odată contractată lucrarea, termenul de finalizare a viaductului este de 10 luni.

Baraca improvizată a unui paznic pe autostrada A3, sectorul Gilău-Nădășelu. Octombrie 2016 © Adrian Câtu